
Jak urządzić biuro - poradnik, część 2
Jak już wspomnieliśmy w pierwszej części poradnika odpowiednia aranżacja przestrzeni biurowej jest niezwykle istotna z punktu widzenia komfortu pracowników oraz wydajności pracy. Pracownik, który dobrze czuje się w swoim miejscu pracy, staje się bardziej efektywny. Z kolei niewłaściwe urządzenie biura może generować wiele negatywnych skutków takich, jak choroby, a przede wszystkim schorzenia kręgosłupa, zmęczenie czy wrastająca absencja w pracy. Na jakie czynniki zwrócić więc uwagę urządzając biuro?
Właściwe oświetlenie
Na wydajność naszej pracy z pewnością wpływa oświetlenie biura. Należy więc zadbać o odpowiednie natężenie światła. Niewłaściwe oświetlenie może prowadzić do uszczerbków na wzroku pracowników. Pamiętajmy o tym, że równie ważne, jak światło sztuczne okazuje się oświetlenie dzienne. Nawet najlepsze oświetlenie elektryczne nie zastąpi bowiem naturalnego światła wpadającego do biura przez okna. Kolejną rzeczą, na która należy zwrócić uwagę jest zminimalizowanie odblasków świetlnych. Nic nie utrudnia bowiem pracy tak bardzo, jak odbijające się światło.
Dobór kolorów
O wpływie kolorów na nasze samopoczucie i funkcjonowanie napisano już wiele. I choć kwestia ta podlega wciąż wielu dyskusjom, niezaprzeczalnie kolory mogą wpływać na sposób wykonywania przez nas pracy. Jakie kolory są najbardziej odpowiednie do biura? Te, które są najbardziej naturalne, jak zieleń, beże i brązy. Dodatki w kolorze żółtym wniosą do biura powiew optymizmu, natomiast kolor niebieski pozwoli na chwile relaksu. Musimy wziąć pod uwagę charakter pracy wykonywanej w danym pomieszczeniu. Jeżeli wymaga ona skupienia, postawmy na barwę zieloną, która sprzyja myśleniu. Natomiast, jeżeli praca wymaga kreatywności, nic nie stoi na przeszkodzie, aby jedna ze ścian pomalować na aktywizujący kolor czerwony.
Pozytywny wpływ roślin i dodatki dekoracyjne
Żywe rośliny w biurze to zdecydowanie dobry pomysł. Oczywiści nie popadajmy w przesadę i nie urządzajmy w nim mini oranżerii. Jednak kilka roślin doniczkowych z pewnością nie zaszkodzi. Rośliny umieszczone we wnętrzach mają bardzo kojący i relaksujący wpływ. Pracownicy staną się dzięki nim spokojni, wzrośnie ich poczucie bezpieczeństwa. Będą w stanie zatem wydajniej pracować.
Jeżeli chodzi o dodatki dekoracyjne to z pewnością wprowadzają one w miejscu pracy bardziej przytulną atmosferę. Sprzyjają również relaksowi. Jednak nadmiar bibelotów może również stwarzać wrażenie chaosu, a to już z kolei nie jest wskazane. Wybierając dodatki do biura wybierajmy te o bardziej stonowanym charakterze. Postawy na ich jakość, a nie ilość. Zwróćmy również uwagę, aby pasowały do ogólnej aranżacji wnętrza.